Lidojat tālu uz Austrumiem vai Rietumiem? Izkāpsit no lidmašīnas nomainījuši vairākas laika joslas, bet organisms vēl  dzīvos sākotnējā. Nav patīkami – dienas laikā vēlēsities gulēt, savukārt naktī gulēsit ar atvērtām acīm. Ko darīt? Sniedzam dažus padomus, kā tikt vaļā no „jetlag” un ātri pielāgoties jaunajai laika joslai:

Jau laikus radinieties

Lai organisms pierastu pie jaunas laika joslas, nepieciešamas tikai dažas dienas. Nudien nevēlēsities tās tērēt ceļojuma laikā, tāpēc jau laikus sagatavojieties. Pamazām saplānojiet agrāku mošanos vai vēlāku gulēt iešanu. Visticamāk tāpat nesekosit līdzi precīzam saulrieta-saullēkta ritmam, tāpēc vienkārši mainiet modinātāja laiku. Ja ir grūti aizmigt, izmantojiet masku acīm. Ja izdosies, ceļojuma mērķi sasniegsit jau ar pieradinātu organismu jaunam ritmam.

Lietojiet daudz šķidrumu

Mazs ūdens daudzums organismā – liels izaicinājums, kas it nemaz nepalīdz cīnīties ar jauno režīmu. Dzeriet daudz ūdens un zālīšu tēju (tās nomierinās un palīdzēs aizmigt). Vairieties no alkohola un kafijas – tie tikai pirmajā mirklī palīdzēs aizmigt vai pamosties, taču organisms tikai vēl vairāk „apjuks”. Šķidrumus patērējiet ne tikai dzeršanas veidā: lietojiet mitrinošu krēmu un mākslīgās asaras (‘ipaši, ja nēsājat kontaktlēcas).

Vairieties lietot kofeīnu

Nedzeriet kafiju vismaz 12 stundas pirms lidošanas un tas laikā. Kofeīns spēcīgi izbalansē miega ritmu un tiešām ne uz labo pusi. Tāpat riskējat sliktāk gulēt – bet kvalitāte ir ļoti būtiska cenšoties panākt pēc iespējas ātrāku pielāgošanos. Tāpat, lietojot kafiju, zaudēsit daudz šķidrumu…

Miega zālēm – nē!

Nedzeriet miega zāles. Īsam laika posmam tās palīdzēs aizmigt, taču organisms tāpat velēsies atpūsties savā senajā ritmā. Vairums zāļu veicina dehidratāciju, kuru jau pieminējām. Iedzerot pārāk lielu devu, ļoti riskējat, ka nolaižoties būsit ļoti miegaini, bet tādā stāvoklī lidostas procedūras būs īpaši smagas. Tāpat miega zāļu izraisītais nekustīgums lidojuma laikā reizēm izraisa asinsvadu trombu veidošanos – tas var būt bīstami pat dzīvībai. Ja jau esat nolēmuši ķerties pie zāļu lietošanas, lietojiet atbilstošu devu un tikai tās, kuras esat izmēģinājuši jau agrāk. Lidmašīna – ļoti nepiemērota vieta eksperimentiem.

Pagrieziet pulksteņa rādītājus uzreiz pēc iekāpšanas lidmašīnā

…vai pat vēl ātrāk. Lielu ietekmi iekšējam pulksteni rada arī mūsu apzinātā laika uztvere. Sekojiet līdzi laikam un domājiet par to, kurš diennakts laiks attiecīgi ir jaunajā vietā. Šāda veidā uzreiz varēsit pielāgoties jaunajam miega un ēšanas ritmam. Daudziem viedtālruņiem ir opcija rādīt divus pulksteņus vienlaikus. Izmantojiet šo funkciju un jau nedēļu pirms ceļojuma sāciet radināties pie jauna ritma.

Ēdiet jaunajā ritmā

Organisma diennakts ritms tiek veidots, ne tikai ar miega, bet arī ar pārtikas cikla palīdzību. Tikko nolaižoties, saciet ēst saskaņā ar jauno laiku. Protams, vairieties no smagas pārtikas, taču, salāti, augļi, rieksti – lielisks veids, ka pieradināt ķermeni pie jauna laika, pat tad, ja neesat izsalkuši. Šo triku varat veikt jau pirms lidojuma – saciet jau iepriekš ēdienreizes ieturēt gaidāmajā ritmā. Izvelieties olbaltumvielām bagātu pārtiku.

Nolaidušies – sportojiet un baudiet sauli

Fiziska slodze (pietiks arī ar sparīgāku pastaigāšanos) un tieši saules stari ķermenim skaidri pateiks: „tagad jābūt modram!”, pat tad, ja ierastajā laika zonā tagad gulētu. Neslēpieties viesnīcas numurā. Ja nav iespēju būt laukā, vismaz atveriet logus un ieelpojiet svaigu gaisu. Pat tad, ja esat ļoti miegaini, nesteidziet uzreiz gultas virzienā – labāk nosnaudieties 20-30 min. (neaizmirstiet izslēgt modinātāju). Pamostoties jutīsities lieliski un nepazaudēsit visu dienu.

Tātad, ideja ir vienkārša: dodiet organismam laiku pierast, dzīvojiet jaunajā laika joslā jau pirms lidojuma un izvairieties no nedabīgam stimulējošam vai mierinošam vielām. Varbūt jums ir savas gudrības? Padalieties!